Архив

ЕС може да произвежда достатъчно батерии до 2025 г. за електрическия си автопарк

Според вицепрезидента на Европейската комисия Марош Сефчович

Производство на батерии за Mercedes Benz

Производство на батерии за Mercedes Benz

Reuters

БРЮКСЕЛ – Европейският съюз може да произвежда достатъчно батерии до 2025 г., за да захрани бързоразвиващия се автопарк от електрически превозни средства, без да разчита на внесени клетки, заяви преди дни  вицепрезидентът на Европейската комисия Марош Сефчович.

„Убеден съм, че до 2025 г. ЕС ще бъде в състояние да произвежда достатъчно акумулаторни клетки, за да отговори на нуждите на европейската автомобилна индустрия и дори да изгради нашия капацитет за износ“, каза Сефчович пред онлайн Европейската конференция за батериите.

Днес Китай е домакин на около 80 процента от световното производство на литиево-йонни клетки, но капацитетът на Европа е настроен да се разширява бързо.

Европа има 15 изградени големи фабрики за акумулаторни клетки, включително заводите на шведската компания Northvolt в Швеция и Германия, германското съоръжение на китайския производител на батерии CATL и второто предприятие на южнокорейската компания SK Innovation в Унгария.

Шефчович заяви, че до 2025 г. планираните европейски съоръжения ще произведат достатъчно клетки за захранване на поне 6 милиона електрически превозни средства.

Производство на батерии за BMW

Производство на батерии за BMW

Като част от плана си да стане неутрален към климата до 2050 г., ЕС иска да стимулира местното производство на градивните елементи за зелените индустрии – включително водородно гориво за производство на нисковъглеродна стомана и батерии за захранване на чисти превозни средства.

Докато пандемията от коронавирус е отбелязала рязък спад на продажбите на автомобили, комбинираните продажби на акумулаторни и приставни хибридни автомобили в Европа се очаква да се удвоят приблизително през тази година, до един милион единици, според неправителствената организация Транспорт и околна среда.

Тъй като Комисията очаква 13 милиона превозни средства с ниски емисии по европейските пътища до 2025 г., ще са необходими допълнителни инвестиции.

„Трябва да направим значителни инвестиции в създаването на пълна европейска верига на доставки и на пазара на труда, за да подкрепим фабриките за батерии“, каза заместник-председателят на Northvolt по комуникациите Джеспер Уигард.

Шефчович заяви, че фондът за възстановяване от коронавируса в ЕС в размер на 750 милиарда евро (890 милиарда долара) е „готов инструмент“ за подкрепа на проекти.

Брюксел ще предложи следващия месец стандарти за въглеродния отпечатък на батериите, докато частно-публичният алианс на ЕС има за цел да увеличи вътрешните доставки на суровини, необходими за производството на клетки. Това следва подобна схема на ЕС за проекти за батерии, стартирана през 2017 г.